Logo NSO RetailBranchedag

Programma NSO Retail Branchedag


Het beantwoorden van ondernemersvragen is het centrale thema van de NSO Retail Branchedag. Het wordt een samenkomst van alle belanghebbenden in de tabaksretail. Ondernemers, branche-organisaties, (winkel)formules, groothandels, fabrikanten en leveranciers. 

Het programma op de NSO Retail Branchedag is een dagprogramma (10.00-17.00 uur) met zeer veel waardevolle kennis- en informatie-overdracht. Het wordt vormgegeven door een centraal presentatie- en cateringplein omringt door stands. Gedurende de dag vinden er op 2 afgescheiden locaties zogenaamde parallelsessies plaats. Daarnaast vinden er in stand van NSO Retail zogenaamde spreekuren van de adviespartners van NSO Retail:

11.00 – 13.00         ANB bedrijfsadministraties
12.00 – 14.00         INretail bedrijfseconomisch advies
14.00 – 16.00         WUTHRICH bedrijfsverzekeringen

10.00 uur     Samen Ontbijten met Philip Morris
De deuren van de NSO Retail Branchedag gaan om 10.00 uur open. Om de dag productief te starten wordt een ontbijtsessie aangeboden door Philip Morris. Hierbij kunt u informeel in gesprek met de fabrikant en andere ondernemers over de toekomst.

11.00 uur     Opening NSO Retail Branchedag door Jos Zuijdwijk                     

11.05 uur     Presentatie Janwillem Burgering, NSO Retail

Van 12.00 tot 13.00 uur           1e ronde parallelsessies

tijd

locatie

onderwerp

12.00-12.30

A

Mijn specialisme zal blijven bestaan

12.30-13.00

A

Hoe verbeter ik de efficiëntie en veiligheid in een gemakswinkel

12.00-12.30

  FOOX Theater  

Leren, leren en nog eens leren

12.30-13.00

FOOX Theater

De toekomst van de dienstenbalie in supermarkt en gemakswinkel



 

 

Van 12.30 tot 14.00 uur              Samen Lunchen met Lekkerland
Tijd voor een eerste tussenstop. Onder het genot van een heerlijke lunch kunt u in gesprek gaan met collega's en relaties of in gesprek gaan met één van de partners van de NSO Retail Branchedag. De lunch wordt u aangeboden door Lekkerland Nederland.

Van 14.00 tot 15.00 uur           2e ronde parallelsessies

tijd

locatie

onderwerp

14.00-14.30

A

Een gemakswinkel zonder tabak. Haalbaar?

14.30-15.00

A

Hoe verbeter ik de efficiëntie en veiligheid in een gemakswinkel

14.00-14.30

  FOOX Theater  

Leren, leren en nog eens leren

14.30-15.00

FOOX Theater

De toekomst van de dienstenbalie in supermarkt en gemakswinkel


Van 15.00 tot 16.00 uur              Slotdebat op centraal podium
Janwillem Burgering (NSO Retail) en Peter Garstenveld (Distrifood) gaan in gesprek met diverse belanghebbenden uit de tabaksretail over de ‘learnings’ van de NSO Retail Branchedag.

Met medewerking van o.a. Primera, GemaQ, Nederlandse Loterij, JT International, Philip Morris en FOOX

Vanaf 16.00 uur                 Samen Borrelen met Nederlandse Loterij
We sluiten de branchedag af en praten na met alle belanghebbenden uit de tabaksretail tijdens een informele borrel aangeboden door Nederlandse Loterij. Heeft u antwoord op al uw vragen verkregen?

17.00 uur                             Afsluiting door Jos Zuijdwijk

Toelichting van de parallelsessies:

Mijn specialisme zal blijven bestaan
Overheidsdoel is dat uiteindelijk rookwaren alleen verkocht mogen worden in speciaalzaken. Dit zijn dan niet alleen de nu bekende traditionele tabakspeciaalzaken, maar – naar verwachting – ook locaties waar snel en efficiënt grote volumes sigaretten en shag verkocht kunnen worden. 
Hoe houdt in dat veld de traditionele tabakspeciaalzaak, met een diep assortiment, voor een volwassen consumentengroep, haar bestaansrecht? En hoe sorteren ondernemers met een speciaalzaak daar op voor?

Met medewerking van o.a. Marjolein van Renssen, Emil ’t Hart en Dave de Rijke

Hoe verbeter ik de efficiëntie en veiligheid in een gemakswinkel
Beëindiging van tabaksverkoop in supermarkten leidt tot gemiddeld 185 klanten per dag extra in de gemakswinkel. Hoe leidt je dat in goede banen?
Hoe kan je klanten die komen voor fast-moving producten snel en efficiënt helpen terwijl je ook ruimte en aandacht houdt voor klanten van emotie producten (zoals boeken, wenskaarten, gifts)

Met medewerking van o.a. Primera en Valk Solutions

Leren, leren en nog eens leren!
Wat kunnen ondernemers in verschillende branches van elkaar leren. Bijvoorbeeld in de petrolbranche zijn ze al ver(der) met: verbeteren bestelproces, voorraadbeheer, efficiënte personeelsinzet, inzet klantvriendelijke techniek op de winkelvloer. Welke verbeterpunten kunnen we benoemen voor de tabaks/gemaksdetailhandel?

Met medewerking van o.a. Convenience Retail Solutions en GemaQ

De toekomst van de dienstenbalie in supermarkt en gemakswinkel
Tabaksverkoop is nu nog een belangrijk onderdeel van (de exploitatie van) de servicebalie in de supermarkt. Heeft deze balie een toekomst zonder tabak? Wat zijn alternatieven voor de supermarkt ondernemer. M.b.t. voortzetting tabaksverkoop buiten de supermarkt en voorzetting van de servicebalie zonder tabak.
Beëindiging van tabaksverkoop in de supermarkt zal in de gemakswinkel tot gemiddeld 185 klanten per dag méér leiden. Wat betekent dit voor de dienstverlening (zoals verkoop kansspelen en post- en pakketdiensten) in de gemakswinkel?

Met medewerking van o.a. Convenience Concept en Nederlandse Loterij

Een gemakswinkel zonder tabak. Haalbaar?
Na een periode van méér tabaksklanten, moet de gemakswinkel uiteindelijk kunnen bestaan zònder tabaksklanten. Hoe bereidt de gemaksondernemer zich hier op voor?
Hoe kan de relevantie in de wijk voor de winkel gevestigd is verder verstevigd worden. Met aan aanboren van nieuwe klantengroepen, uitbreiden van de dienstverlening?

Met medewerking van o.a. Primera, Audax en Daan Merckx (Retail Watcher)